VIJF PAVILJOENS

Festival 5D was in 2014 anders dan voorgaande jaren. We waren meer dan ooit op de vijf zintuigen gefocust. Theater, muziek, een hapje en een drankje en zelf meedoen waren gebundeld in vijf grote voorstellingen. Geen draaimolen of bellen blazen maar vijf theatervoorstellingen in vijf bijzondere paviljoens, één voor elk zintuig.

De volgende theatermakers namen een paviljoen onder hun hoede: Henk Zwart (Ruiken), Waterlanders (Horen), Klemens Patijn (Zien), Lennie Visser (Voelen) en Vincent Brons/Marte Boneschansker (Proeven). U kon zelf kiezen welke voorstellingen u wilde zien. De voorstellingen duurde tussen de 30 en 45 minuten en er was een korte pauze tussen de voorstellingen waarin u kaartjes kon kopen voor een volgende voorstelling of u kon met een hapje en drankje ontspannen in de centrale tent.

Er was nog meer veranderd: we zaten nog wel op de NDSM werf maar op een andere plek dan u van ons gewend bent: niet aan de oostkant maar aan de westkant. 

Niet alles was anders dit jaar: de (rolstoel)toegankelijke uitkijktoren die we al jaren hebben en uitzicht bood over het IJ stond er weer.
Wat ook niet was veranderd, is dat u van harte welkom was. Kom dus in 2015 weer naar Festival 5D!  

Paviljoen ZIEN (Klemens Patijn)

Paviljoen Zien greep terug naar de begin jaren van de bioscoop toen een avondje film nog plaatsvond in reizende filmtheaters. Bij Paviljoen ZIEN trad u de wereld van de "stomme" film binnen, nog sterker: de wereld van de "stomme "film kwam tot leven. Dit alles tegen de achtergrond van een echte "whodunnit": een lijk, een inspecteur, een verdachte, een onbetrouwbare directeur. Wie had de moord gepleegd en waarom?
 


Paviljoen RUIKEN (Henk Zwart)

We hebben allemaal een neus, maar wat doen we er precies mee ?
Bij het Paviljoen RUIKEN mocht je door een neusgat naar binnen! 
Ruiken, hoe gaat dat eigenlijk, wat gebeurt er? Wat ruikt lekker en wat stinkt ? En is dat voor iedereen hetzelfde ? Hoe komt het dat geur en herinnering zo sterk met elkaar verbonden zijn en is het waar dat je gevaar kunt ruiken ? In de WAT IS JOU IDEALE GEUR- fabriek van 5D kwam je er achter!
 


Paviljoen HOREN (Waterlanders)

Paviljoen horen speelde in een bijzondere arena: een opblaasbaar paviljoen waarbinnen een stille ruimte was gecreëerd. Die arena was een muzikale lust voor het oor.
Geluid kreeg een heel andere betekenis als je visuele vermogens zijn uitgeschakeld.
Samen met spelers van 5D maakte het publiek een klankconcert om van te smullen.

 


Paviljoen VOELEN (Lennie Visser)

Voelen is ervaren. Voelen is je handen en voeten gebruiken om te tasten en te ervaren.
Het publiek ging op blote voeten tussen zandmuren door, waar aardmannetjes uit zandsculpturen
tot leven komen. Je ontmoette de aardmannetjes en zij ontmoetten elkaar.
Acrobatische, poëtische en verrassende taferelen volgden.


 

Paviljoen PROEVEN (Vincent Brons en Marte Boneschansker)

In Paviljoen PROEVEN speelde SOELAAS over hoe smaak revoluties in gang kon zetten.
Bij Proeven werd live gekookt en de troostende kracht van smaak en samen proeven werd gedeeld met het publiek. In vier hoofdstukken – Zout, Zuur,  Zoet en Bitter – kwamen vier revoluties aan bod. Vier jonge spelers namen het publiek mee in hun eigen revolutie, die veroorzaakt was door proeven of juist niet mogen proeven.
De Franse Revolutie is begonnen door een opmerking van Marie Antoinette, die zei dat het hongerige gepeupel maar cake moest gaan eten als ze geen brood hadden.
Eten (of niet eten) en proeven kon veel teweeg brengen!


LEES MEER OVER ONZE MAKERS